23 maj 2013

Om att förbereda sig inför besök hos tandhygienisten.

Samma beteende, varje år, för väldigt många jag känner. Dagen innan och samma dag som man ska till tandläkaren (eller någon annan som ska titta och greja i munnen) håller man på med tandtråd, borstar något så in i helvete och gurglar med diverse munsköljningsvätskor.

När man sen ligger där i stolen så har det hänt mig att dem säger att jag tar väl hand om mina tänder och tandkött. Vad säger man då? "Nej, du måste ha sett fel!". Så där ligger man och ljuger om att man alltid använder mellanrumstandborste, någon specialar-tandkräm och fluorskölj som dem själv har rekommenderat. Varje år.

Imorgon ska jag dit och har idag redan borstat tänderna fem gånger.

1 kommentar:

Svante Stål sa...

Precis. Jag är själv doktor och är naivt troende på mina patienter, kan aldrig tro att någon ljuger eller slirar på sanningen. När jag själv är patient har jag märkt att jag aldrig ljuger så mycket som hos doktorn. Jag är en 99% dumt, larvigt ärlig person, men hos doktorn har jag tagit mediciner jag inte ens hämtat ut, jag är beredd att säga vad som helst för att inte få bassning.
Herregud, jag har inte druckit en droppe sprit (nä sen igår ja...). jag blir helt överraskad över hur mycket jag måste ljuga hos doktorn. Vilket jobb att vara doktor alltså? Tänk om alla patienter ljuger om allt? Det förklarar en del...